Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις για το TikTok. H πλατφόρμα με τη μοναδική επιτυχία έχει απασχολήσει ουκ ολίγες φορές θετικά ή αρνητικά. Πάντως μετράει πάνω από ένα δις ενεργούς χρήστες μηνιαίως.
Λίγο πολύ όλοι έχουμε επισκεφτεί τις σελίδες του TikTok. Είτε επειδή λάβαμε ένα viral βιντεάκι είτε επειδή είμαστε φανατικοί, το σίγουρο είναι ότι το έχουμε χρησιμοποιήσει. Και όχι σπάνια, έχουμε κολλήσει σε ατελείωτο σκρολάρισμα χωρίς καν να το καταλάβουμε.
Όλο αυτό γεννάει αρκετούς προβληματισμούς στην επιστημονική κοινότητα. Ποιος είναι ο αντίκτυπος του TikTok στην ψυχική μας υγεία; Κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει;
TikTok, μια κοινότητα φροντίδας
Η πλατφόρμα TikTok μερικές φορές χρησιμεύει ως καταφύγιο για τους χρήστες. Κι αυτό γιατί εκεί βρίσκουν μια κοινότητα φροντίδας στην οποία μπορούν να εμπιστευτούν τα ψυχολογικά τους προβλήματα. Μια ιδιαιτερότητα που το ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές του όπως το Facebook ή το Instagram. Ιδίως οι χρήστες νεότερης ηλικίας περνούν αρκετό χρόνο στην εν λόγω πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
Μια διεπιστημονική ομάδα Αμερικανών ερευνητών αναρωτήθηκε ποιος είναι ο αντίκτυπος της έκθεσης στο TikTok για αυτόν τον τύπο χρήστη. Για τους σκοπούς της έρευνας πραγματοποίησε περίπου είκοσι ημιδομημένες συνεντεύξεις. Αποτέλεσμα: ενώ η συμμετοχή σε μια τέτοια κοινότητα μπορεί να είναι ευεργετική σε περιπτώσεις ψυχικών διαταραχών, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο αρνητικού περιεχομένου από τον οποίο είναι σχεδόν αδύνατο να ξεφύγουμε!
Κύρια αιτία αυτού του ιδίοτυπου «εγκλωβισμού» είναι ο ίδιος ο αλγόριθμος που καθοδηγεί το TikTok. Αυτός ο αλγόριθμος έχει την ιδιαιτερότητα να εμφανίζει μια ροή στοχευμένων βίντεο σύμφωνα με τα γούστα, τις συνήθειες και τις διαθέσεις του χρήστη. Για αυτό εξάλλου βρίσκουμε «ενδιαφέροντα» όσα εμφανίζονται στην οθόνη μας…
Φταίει ο αλγόριθμος
Συνεπώς, «βομβαρδιζόμαστε» με περιεχόμενο επιλεγμένο από τον αλγόριθμο, αντί για μηνύματα που προέρχονται από λογαριασμούς που ακολουθούμε, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Facebook ή το Instagram. Είναι ακριβώς αυτός ο μηχανισμός που μπορεί να αποδειχθεί προβληματικός: οι ερευνητές πράγματι διαπίστωσαν ότι όταν οι χρήστες εισέρχονται σε μια επιβλαβή σπείρα αρνητικού περιεχομένου, συχνά δεν υπάρχει διαφυγή.
Κι επιπλέον, παρότι η διεπαφή του TikTok περιλαμβάνει ένα κουμπί “Δεν ενδιαφέρομαι”, οι συμμετέχοντες στη μελέτη είπαν ότι αυτό δεν είχε καμία διαφορά στο περιεχόμενο που εμφανιζόταν στη ροή τους!
Αν, λοιπόν, ένας χρήστης στην πλατφόρμα έχει δραστηριότητα σχετική με κάποιο ψυχολογικό του πρόβλημα, το πιθανότερο είναι ότι ο αλγόριθμος θα συνεχίσει να του προτείνει αντίστοιχο υλικό. Γεγονός που μάλλον δεν θα βοηθήσει.
----------------------
Ακολουθήστε το Gizchina Greece στο Google Newsγια νέα και ειδήσεις στον χώρο της τεχνολογίας. Αν ψάχνετε HOT προσφορές και κουπόνια για κινητά και gadgets, κάντε εγγραφή στο κανάλι μαςστο Telegram.
-----------